Johor Bahru, 18 September 2024 – The Faculty of Science, Universiti Teknologi Malaysia (UTM), in collaboration with KEMAS Negeri Johor, has successfully conducted the Knowledge Transfer Program (KTP) titled “Pembangunan dan Aplikasi Buku Bertema Sains Alam Semulajadi bagi Pembelajaran STEM untuk Pra-Sekolah.” This initiative is part of UTM’s continuous effort to bridge academic expertise with community education, focusing on enhancing early childhood learning through science-based approaches.

Led by PM Dr. Mohd Bakri Bakar, the project team includes Prof. Dr. Zaiton Abdul Majid, Dr. Mohamad Afiq Mohamed Huri, Dr. Siti Aminah Setu, Dr. Siti Ernieyanti Hashim, Dr. Mohamad Hamdi Zainal Abidin, Dr. Nurrul Hidayah Salamun, and Dr. Mohammad Izat Emir Zulkifly from the Faculty of Science. Together, they have designed a thematic science book aimed at cultivating curiosity and foundational STEM understanding among preschool children.

The primary objectives of this KTP initiative are to:

  1. Enhance preschool teachers’ knowledge and skills in teaching science effectively.

  2. Build teachers’ capacity in developing creative and engaging teaching aids, particularly science-themed books.

  3. Foster children’s interest in learning through science exploration and hands-on activities.

The project commenced with a discussion session with KEMAS Johor and preschool teachers on 15 May 2024, followed by a second engagement on 15 July 2024, where program content and teaching strategies were refined. The highlight of the initiative was the implementation workshop on 18 September 2024, introducing the Eco Education and Agrotechnopreneur modules aligned with the STREAM KEMAS curriculum.

Throughout the sessions, teachers participated in interactive workshops and classroom activities designed to integrate science into daily preschool lessons. The response was overwhelmingly positive, with feedback indicating that the program enhanced teachers’ confidence and creativity in science teaching.

A total of 20 preschool teachers from KEMAS Johor took part in this phase of the program. Data collected from post-program surveys showed significant improvement in teachers’ understanding of STEM pedagogy and their readiness to apply innovative science-based approaches in preschool classrooms.

The success of this initiative underscores UTM’s commitment to extending its academic expertise beyond campus, strengthening community education through knowledge transfer, capacity building, and innovation in early childhood STEM education. Future phases of the project will continue to expand on the development of localized teaching resources and training for more educators across Johor.

For more updates on impactful research and community programs by the Faculty of Science, visit https://science.utm.my/utmfsresearch

UTM dan KEMAS Johor Perkasa Pembelajaran STEM Prasekolah Melalui Program Pemindahan Ilmu (KTP)

Johor Bahru, 18 September 2024 – Fakulti Sains, Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dengan kerjasama KEMAS Negeri Johor telah berjaya melaksanakan Program Pemindahan Ilmu (Knowledge Transfer Program – KTP) bertajuk “Pembangunan dan Aplikasi Buku Bertema Sains Alam Semulajadi bagi Pembelajaran STEM untuk Pra-Sekolah.”
Program ini merupakan inisiatif UTM untuk menghubungkan kepakaran akademik dengan masyarakat, khususnya dalam memperkasakan pendidikan awal kanak-kanak berasaskan pendekatan Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM).

Projek ini diketuai oleh PM Dr. Mohd Bakri Bakar bersama pasukan penyelidik yang terdiri daripada Prof. Dr. Zaiton Abdul Majid, Dr. Mohamad Afiq Mohamed Huri, Dr. Siti Aminah Setu, Dr. Siti Ernieyanti Hashim, Dr. Mohamad Hamdi Zainal Abidin, Dr. Nurrul Hidayah Salamun, dan Dr. Mohammad Izat Emir Zulkifly daripada Fakulti Sains. Pasukan ini telah membangunkan sebuah buku bertema sains alam semulajadi yang direka khas untuk meningkatkan minat dan kefahaman kanak-kanak terhadap pembelajaran STEM sejak peringkat prasekolah.

Antara objektif utama program KTP ini adalah untuk:

  1. Meningkatkan pengetahuan dan kemahiran guru prasekolah dalam pengajaran sains secara berkesan.

  2. Membantu guru membangunkan bahan bantu mengajar yang kreatif dan menarik berasaskan buku bertema sains.

  3. Memupuk minat kanak-kanak terhadap pembelajaran berasaskan penerokaan dan aktiviti sains yang menyeronokkan.

Program ini dimulakan dengan sesi perbincangan bersama pihak KEMAS Johor dan guru tabika pada 15 Mei 2024, diikuti dengan sesi kedua pada 15 Julai 2024 bagi memperincikan kandungan modul dan aktiviti pembelajaran. Puncak program ini ialah bengkel pelaksanaan pada 18 September 2024, yang memperkenalkan modul “Eco Education” dan “Agrotechnopreneur” yang dijajarkan dengan modul STREAM KEMAS.

Sepanjang pelaksanaan bengkel, para guru diberi pendedahan melalui aktiviti interaktif, simulasi pengajaran, dan pembinaan bahan bantu belajar yang kreatif. Hasil soal selidik menunjukkan peningkatan ketara dari segi kefahaman, keyakinan, dan kreativiti guru dalam melaksanakan aktiviti pembelajaran sains di bilik darjah prasekolah.

Seramai 20 orang guru Tabika KEMAS Johor telah menyertai program ini dan memberikan maklum balas yang amat positif. Dapatan menunjukkan bahawa program ini berjaya memperkukuh kompetensi guru dalam pedagogi STEM dan memberi inspirasi untuk mengintegrasikan elemen sains dalam pengajaran seharian mereka.

Kejayaan program ini membuktikan komitmen UTM dalam memperluas manfaat ilmu kepada masyarakat melalui aktiviti pemindahan ilmu, pembangunan kapasiti, dan inovasi pendidikan awal kanak-kanak berasaskan STEM. Fasa seterusnya bakal memberi tumpuan kepada pembangunan bahan pengajaran tempatan dan latihan kepada lebih ramai pendidik di seluruh Johor.

Untuk maklumat lanjut mengenai inisiatif penyelidikan dan program komuniti Fakulti Sains UTM, layari https://science.utm.my/utmfsresearch/.

UTM Open Day